Sajthrek : Evanescence: Anywhere But Home |
Evanescence: Anywhere But Home
Kiad: Wind-up Records
Kategria: hard / heavy
Kiad: Wind-Up Records, Sony BMG
Megjelens dtuma: 2004. november 22.
Kategria: hard / heavy
Nekem a zene csak zene. Vagy j vagy rossz, vagy tetszik vagy taszt, esetleg megmozgatja a fantzimat valami klnleges, egyedi hangtssel, bonyolultsgval vagy egyszersgvel. A szveg emellett puszta dsztmny, harmnia fregnylvny, ami - ha nem simul tkletesen bele a httrbe, vagy nem emelkedik ki belle cseng vezrszlamknt -, legfeljebb rontani tud az sszhatson.
s meglehet, hogy tvedek. Mghozz slyosan. Hiszen a szveg akr valdi zenetet is hordozhat, s nem elkpzelhetetlen, hogy kizrlag ezrt szletik meg az alkots, s (hogy egy klasszikust idzzek) kizrlag ezrt „szl a gitr”, ezrt „prg a dob”, ezrt „gylnak a fnyek”, s semmi msrt, csak ezrt rjk a dalt.
E „korszakalkot” felfedezst az Evanescence koncertfelvtelt kzread CD-hez csapott DVD (vagyis inkbb fordtva) videoklipjeinek tbb tucatszori megtekintsekor tettem. Ezttal ugyanis egyre kevsb sikerlt elvonatkoztatnom az zenettl, nem meghallanom a szvegekbe bjtatott, immr kpileg is megerstett trsadalomkritikt.
A keresztny zenekarknt indult, Little Rockbl szrmaz csapat vgtre is nem tudja teljesen meghazudtolni nmagt. A legtsebb dalok (nyilvn ezek kerlnek fel a televzis zeneadk klipslgerlistira) nmtsrl, hazugsgrl, ttalansgrl, a fogyaszti trsadalom valtlanul tkletes ikonjainak frusztrl mindentt-jelenlvsgrl szlnak.
E klipekben mindennl jobban megmutatkozik a minden szintjn mediatizlt posztmodern kor irnija (taln maga a posztmodern irnia): ahhoz, hogy sokakhoz eljuthasson az zenet, be kell tagozdni, fel kell adni tiszta s nemes elveinket.
m fogyasztsi cikk vlva elkerlhetetlenl prostituldunk, pnzre, ha nem is aprpnzre, mindenesetre mocskos dollrokra vltjuk a tehetsgnket.
Vajon mindenkinek meg kell jrnia a stt oldal poklt, aki gyzedelmeskedni akar, miknt Luke Skywalkernek is magn kellett reznie a Stt Oldal lehelett ahhoz, hogy letaszthassa trnjrl Palpatine csszrt?
Vajon a Star Wars alkoti ugyanazt reztk meg, ugyanazt ltk t kontraszelektv rtkrendeken alapul vilgunkban, mint a keresztny-gyker, de gtikus klssgeket vlaszt metlcsapat?
Mi sem mutatja jobban eme llapot skizoid mivoltt, mint hogy a prizsi rajongk roppant tbora a koncerten gtlsok nlkl villzik? Vajon nem ltjk, rzik, tudjk mind, hogy a stn jele cseppet sem illik Amy Lee s az Evanescence vals image-hez?
Vagy ennyire megtvesztettk mr mind kznsgket, mind nmagukat, hogy brki, mindenki elhiszi: sajt lelki-szellemi rtkrendjk ellen fordulva igyekeznek eladni magukat, s a pnzszerzs, a meggazdagods lett egyetlen cljuk?
Taln igen, de arrl sem szabad megfeledkezni, hogy a gtikus keretek (a rmregny, a vmprtrtnetek, a termszetfeletti tudomnyos fantasztikum) mindig is az pp fennll rendet prblta alsni, virgnyelven, a popularits kvzi-seklyessgnek larcba bjva kritizlni.
Pontosan ezt teszi - legalbbis remlem, hogy nem tvedek -, az Evanescence is. Nem Istenbe vetett hitket tagadjk meg, nem a keresztnysget vetik el (hacsak nem intzmnyestett, korszer mdon anyagiass vlt formjban), hanem az nmagukat folytonosan megtveszt tmegeket.
Ha nem gy lenne, miknt rtelmezhetnm az egyttes logjban feszl keresztet, a Krisztus szenvedsvel asszocilhat tviseket a menben? s miknt rtelmezhetnm a puszta tnyt, hogy Amyknek vgl is sikerl megszltani engem is, s nem csak zenjkkel?
Maga a prizsi koncert sem csaldst nem okozott, sem klnsebb lelkesedst nem vltott ki bellem. Mita digitlisan rgztett szlamokkal kiegsztve jtszanak a bandk, tlzottan sok tletessget, izgalmas fordulatot nem vrhatunk el egyetlen l fellpstl sem.
Elmltak mr azok az idk, amikor negyedrs szlkkal, llegzetelllt killsokkal leptek meg minket a rock virtuzai. Ha mgis megjelenik egy-kett szlmnis formci, tbbnyire az idsebb korosztly vev a muzsikjukra, vagy zenjk rtegzene marad.
Az Evanescence pedig, gy tnik, pp az ellenkez irnyba halad.
Ezrt fontos a ltvny; ltni, ahogy a szmok letre kelnek a sznpadon, ahogy a stroboszkp-effektekkel mintegy rvletbe csalnak minket a vilgtstechnikusok, ahogy Amy igazi gtikus dvhoz illen megrszegti a kznsget.
A CD-mellklet, melybl hinyzik a kpi tbblet, gy legfeljebb „ha-l-nincs-j-a-szamr-is” jelleg ptlk, ha pp nem lenne nlunk a villamoson, buszon vagy metrn hordozhat DVD-lejtsz. (Persze valahol azrt rlk neki, hogy gy is lvezhetem a zenjket, csak...)
A „Missing”, a CD-re rkerlt egyetlen, korbban ki nem adott stdifelvtelnek pedig elgnek kell lennie ahhoz, hogy az igazi rajong gondolkods nlkl lecsapjon az Anywhere But Home-ra, nehogy akr egyetlen szm is hinyozzon a teljes gyjtemnybl.
Ha mr szba kerlt a kpi informci, nem szabad elsiklani afelett, hogy a rendez igyekezett filmes - nha mvszi, nha zavar - hatsokkal sznesteni az eladst, teht nem kznsges koncertvidet kapunk, hanem olyan vizulis alkotst, amin mindenkpp eleget dolgoztak.
Hogy a vgeredmny milyen, mindenki dntse el maga.
Nekem bejtt, de megrtem azokat is, akik fanyalognak, elssorban a hangminsg miatt. De krdem n, mit akarunk egy l eladstl, ha nem ltvnyt s a rgi, jl ismert dalokat? Ezt pedig hinytalanul megkapjuk, mg ha hallottam is jobban kikevert (esetleg digitlisan kijavtgatott, feltuprozott), „meggyzbb” koncertfelvteleket.
A videoklipek miatt viszont mindenkpp megrte leemelni a polcrl a dobozt, s azt is garantlhatom, hogy kell hangulatban megunhatatlan mindegyik darab.
Az egyttes tagjai:
Amy Lee - nek, zongora
Rocky Gray - dob
John LeeCompt - gitr
Terry Balsamo - gitr
William Boyd - basszusgitr
A lemezen elhangz szmok listja:
1. Haunted
2. Going Under
3. Taking Over Me
4. Everybody’s Fool
5. Thoughtless
6. My Last Breath
7. Farther Away
8. Breathe No More
9. My Immortal
10. Bring Me To Life
11. Tourniquet
12. Imaginary
13. Whisper
14. Missing (csak a CD-n)
Videoklipek:
1. My Immortal
2. Everybody’s Fool
3. Bring Me To Life
4. Going Under
Diszkogrfia:
Origin (2000)
Fallen (2003)
Anywhere But Home (2004)
The Open Door (2006)
ekultura.hu
|